Coalitieprogramma aangeboden aan raad Noord-Beveland

Op woensdag 3 juni 2026 is door formateurs Jacqueline van den Hil en Robin van der Helm het coalitieprogramma aangeboden aan de gemeenteraad van Noord-Beveland.

Coalitieprogramma en drie wethouders

De afgelopen weken zijn positieve gesprekken gevoerd tussen de drie partijen. Zij presenteerden op woensdag 3 juni 2026 hun coalitieprogramma voor de periode 2026-2030. Dit gebeurde tijdens een openbare raadsvergadering. Tijdens deze vergadering werden ook de drie beoogd wethouders (Stephan van Belzen -VVD, Johan Sandee -CDA en Adrie van der Maas- SGP) beëdigd. De drie partijen vormen samen een coalitie van 7 van de 13 zetels in de gemeenteraad. De partijen kiezen ervoor om voort te bouwen op het beleid van de afgelopen jaren, met tegelijkertijd belangrijke speerpunten: 

  • Een heldere koers voor een zelfstandige gemeente; 
  • Behoud van ons unieke landschap, de rust en identiteit van ons eiland;
  • Sterke en vitale voorzieningen in onze dorpen;
  • De voorbereiding voor en van de bouw van 300 woningen;
  • Geen extra lastenverhoging voor onze inwoners;
  • Een krachtig en zorgzaam sociaal fundament;
  • Ruimte voor ondernemerschap en innovatie;
  • Een zichtbare, bereikbare en betrouwbare overheid.

Blijven investeren in een sterke en mensgerichte samenleving, met focus en regie over eigen koers

VVD, CDA en SGP  geven aan vertrouwen te hebben in de toekomst: In de afgelopen periode is veel bereikt op het gebied van wonen, voorzieningen, onderwijs, sport, duurzaamheid en leefbaarheid. Die stevige basis willen de partijen vasthouden en verder versterken. Tegelijkertijd vragen de ontwikkelingen in de samenleving en de financiële positie van gemeenten om duidelijke keuzes voor de komende jaren.

“In dit collegeprogramma kiest de samenwerking van VVD, CDA en SGP bewust niet voor een vrijblijvende wensenlijst. Wij kiezen voor focus, uitvoerbaarheid en realisme. We zijn eerlijk over wat kan. We brengen focus aan in onze projecten en organisatie. We doen het liever goed dan half. Niet alles kan tegelijk, maar wat we beloven, maken we waar. Zo houden we regie over onze eigen koers.”
 

Wat is nieuw ten opzichte van de vorige bestuursperiode 

  1. Er ligt een concrete woningbouwambitie; wij starten de planologische en projectmatige voorbereiding voor de realisatie van 300 nieuwe woningen.
  2. Daarnaast worden kernwethouders aangesteld. De kernwethouder is het vaste politiek-bestuurlijke aanspreekpunt voor partijen in het gebied en staat in direct contact met de ontwikkelingen en behoeften die in dat specifieke dorp spelen.
  3. Bij grootschalige dorpsprojecten treedt de kernwethouder op als ondersteunend tweede wethouder en bewaakt actief dat lokale signalen en belangen worden meegenomen in de besluitvorming;
  4. Het participatiebeleid nemen we opnieuw onder de loep en herijken we waar nodig. Buurtinitiatieven gaan in de toekomst verlopen via het participatieplatform;
  5. We richten een laagdrempelig verenigingsloket in voor het snel afhandelen van maatschappelijke vragen;
  6. Samen met de Provincie Zeeland en het Waterschap Scheldestromen starten we de planvorming voor de realisatie van een vierde zuiveringslijn op, om de zoetwaterbeschikbaarheid voor de landbouw veilig te stellen;
  7. Noord-Beveland neemt verantwoordelijkheid voor de opvang van statushouders met een doorstroomlocatie binnen de kaders van de spreidingswet en de Zeeuwse afspraken. 

De fracties van de coalitiepartijen laten weten: “We zijn trots op het programma. Het programma is ambitieus. Niet alles zal tegelijk kunnen. Soms zal het zoeken zijn naar beschikbare kennis, capaciteit en geld. Dat betekent doorlopend sturen en bijsturen met elkaar.”

Lees het volledige coalitieprogramma.

Koninklijke onderscheiding

De heer Johan Sandee heeft zich bijna 14 jaar ingezet als raadslid en daarom ontving hij van burgemeester Loes Meeuwisse een koninklijke onderscheiding. 
Uitreiking koninklijke onderscheiding Johan Sandee