Hoe nu verder na de verkiezingen?
Na de recente verkiezingen is een nieuwe fase aangebroken in de vorming van het gemeentebestuur in Noord-Beveland. Zoals gebruikelijk brengt dit veranderingen met zich mee: enkele partijen nemen afscheid, terwijl nieuwe partijen hun intrede doen in de raad.
Definitieve uitslag gemeenteraadsverkiezingen 2026 | Gemeente Noord-Beveland. Op zaterdag 21 maart heeft een eerste kennismakingsgesprek plaatsgevonden met alle partijen. Dit gesprek -geïnitieerd door de partij met de meeste zetels (Noord-Bevelandse VVD)- stond in het teken van kennismaken, het uitwisselen van eerste indrukken en het verkennen van mogelijke samenwerkingen.
Informateurs
De aangestelde informateurs, Letty Demmers (D66) en Jacqueline van den Hil (VVD), hebben inmiddels hun opdracht aanvaard om te onderzoeken welke partijen met elkaar kunnen gaan samenwerken. Zij voeren hierover gesprekken met de partijleiders en zullen hun bevindingen vastleggen in een aanbevelingsdocument dat richting geeft aan de verdere formatie.
Afgelopen zaterdag hebben de verkenners vervolgens afzonderlijke gesprekken gevoerd met de verschillende partijen. Op basis van deze gesprekken is een volgende stap gezet in het proces.
Binnenkort worden partijen opnieuw uitgenodigd voor vervolggesprekken. Deze gesprekken zijn gericht op het verder verdiepen van de inhoudelijke standpunten en het onderzoeken van mogelijke samenwerkingsverbanden.
Waarnemend bestuur
In de huidige situatie zijn de wethouders demissionair. Dit betekent dat zij hun bestuurlijke taken waarnemend blijven uitvoeren totdat een nieuw college is gevormd. Tegelijkertijd vervullen zij ook de rol van raadslid. Zolang de formatie nog niet is afgerond, hebben zij dus een dubbele rol binnen het gemeentebestuur.
Zodra de formatie is voltooid en een nieuw college wordt benoemd, zullen de betrokken personen hun definitieve positie innemen. Dit heeft ook gevolgen voor de samenstelling van de gemeenteraad: er zullen drie plekken vrijkomen voor nieuwe raadsleden.
Afscheid en welkom
Rond de overgang naar de nieuwe raadsperiode hebben al enkele formele momenten plaatsgevonden. Op 31 maart is afscheid genomen van acht vertrekkende raadsleden. Vijf raadsleden blijven op hun positie aan. Op 1 april werden tijdens een installatieraad vijf nieuwe raadsleden geïnstalleerd, waarmee de vernieuwde raad officieel van start is gegaan. De overige drie (nieuwe) raadsleden treden aan nadat de wethouders benoemd zijn en hun raadslidschap verlaten.
En verder
De komende periode staat in het teken van verdere gesprekken, onderhandelingen en het vormen van een stabiel bestuur voor de komende jaren. Zodra er meer duidelijkheid is over de voortgang van de formatie, wordt hierover opnieuw gecommuniceerd. Dit proces kan enige tijd in beslag nemen. Hoewel er geen rechten aan ontleend kunnen worden, hopen we in mei 2026 rond te komen.